tirsdag den 10. februar 2015

PRAKTIKFORBEREDELSE FOR PAU 



DEN GODE PRAKTIK 

Praktikuddannelsen på
Den Pædagogiske Assistentuddannelse


INDLEDNING
I denne pjece beskrives forventninger til praktikuddannelsen i den grundlæggende social- og sundhedsuddannelse i Social- og Sundhedsskolen 
STV´s optagsområde.
Forventningerne er udformet som minimumskrav, der skal betragtes som et styringsredskab for de enkelte praktiksteder, arbejdsgivere og skolen i
tilrettelæggelse af en individuel uddannelse for den enkelte elev. Det er op til det enkelte praktiksted at arbejde videre med at udvikle praktikuddannelsen ud fra uddannelsens mål, elevernes forudsætninger og stedets muligheder.

Formål
§ 1 Formålet med de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser er at udvikle elevernes erhvervsfaglige kompetencer.
Stk. 2. Uddannelserne skal bidrage til, at eleverne udvikler værdier og etik i forhold til at arbejde med andre mennesker, herunder forståelse og respekt for det enkelte menneske. Uddannelserne skal endvidere bidrage til elevernes forståelse for et godt arbejdsmiljø samt udvikle elevernes miljøbevidsthed og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
Stk. 3. Uddannelserne skal endelig give eleverne grundlæggende færdigheder i centrale almene fag og dermed give grundlag for, at eleverne kan vedligeholde og udvikle deres kompetencer og styrke deres muligheder og interesse for videre uddannelse.


§ 2 Eleven har opnået erhvervsfaglige kompetencer inden for arbejdsområdet, når elevens kombination af viden, færdigheder, holdninger og handlinger sætter eleven i stand til at leve op til de krav, arbejdet stiller til den færdiguddannede.
Ansvaret for, at eleven gennem uddannelse udvikler faglige og personlige kompetencer, er fordelt mellem arbejdsgiver, praktikstedet, skole og elev. Skoleuddannelsen og praktikuddannelsen er forskellige, men forholdet mellem
skoleuddannelse og praktikuddannelse er generelt ikke et modsætningsforhold, men to sider af samme sag.

LIGHEDER OG FORSKELLE I SKOLEOG
PRAKTIKUDDANNELSE
Dialogen og samspillet mellem skole og praktik er afgørende for god uddannelse. Erhvervskompetencen skal udvikles via såvel skole- som praktikuddannelse, hvor eleven gennem forskellige måder at lære på, får
mulighed for aktivt at tilegne sig:
- viden
- færdigheder
- holdninger
med henblik på at opnå handlekompetence.

I såvel skole- som praktikperioder skal den
enkelte elev:
- være aktiv i egen læreproces
- arbejde med faglig fordybelse
- arbejde med en anerkendende tilgang
- arbejde analytisk og reflekterende
- forholde sig til etiske problemstillinger
- forholde sig til mellemmenneskelige relationer
- arbejde med at kunne begrunde holdninger og handlinger
- arbejde forebyggende, rehabiliterende og sundhedsfremmende
- arbejde med at forholde sig aktivt til samspillet mellem egen og andres adfærd/holdninger
- anvende IT som lærings-, informations-, og arbejdsredskab

Det er vigtigt både for kvaliteten i uddannelserne og for motivationen hos eleverne, at der er et tydeligt og konstruktivt samspil mellem skole- og
praktikuddannelsen. Gennem bevidsthed om de to læringsmiljøers forskellighed lægges op til gensidigt samspil, der giver grobund for vækst.

Der er tale om et ligeværdigt, men forskelligt og til tider modsætningsfyldt forhold mellem skole og praktikuddannelsen. Der kan fx være forskel på ideal og virkelighed. Der er tale om to forskellige læringsmiljøer, der har hvert sit at
tilbyde eleven.

Karakteristika for skoleuddannelsen
- Læring foregår overvejende via sproget og sprogliggjorte refleksioner over handlinger
- teori består af almengyldige generaliserede erfaringer
- teorikundskab er nøje definerede begreber, som indgår i bestemte relationer, så de danner en logisk helhed eller teori (andres tanker)
- eleven tilegner sig ”begreb om praksis” (Minds m.fl. 2005, s. 46 – 49), der kendetegner arbejdet i social- og sundhedssektoren i forhold til kultur og samfund, pleje, omsorg og aktivitet, sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse.
- eleven lærer at beskrive, analysere og kritisk forholde sig til det faglige indhold i uddannelsen i relation til erfaringer fra praktikken.

Karakteristika for praktikuddannelsen
- Læring foregår overvejende via deltagelse, sansning og handling i praksis
- praksiskundskab er viden baseret på egne aktuelle erfaringer, som kræver refleksion for ikke blot at blive imitation, men til personlig kundskab hos den enkelte
- praksiskundskab består af såvel intuitive som rutineprægede samt reflekterede handlinger
- eleven lærer at beskrive, analysere og forholde sig kritisk til praktikerfaringer set i forhold til det faglige indhold i uddannelsen.

FORVENTNINGER TIL PRAKTIKSTEDET
OG PRAKTIKUDDANNELSEN
Overordnet er det nødvendigt, at praktikstedet afklarer:
- sin dobbeltrolle som henholdsvis ansvarlig for pleje-, behandlings-, aktiverings- og omsorgsarbejdet i forhold til brugerne og som uddannelsessted for social- og sundhedsuddannelsen
- planlægning af praktikuddannelse med fokus på, at eleven er under uddannelse og i forbindelse hermed udfører arbejdsopgaver
- planlægning af praktikuddannelse med udgangspunkt i uddannelsens formål og indhold
- de lokale uddannelsesmuligheder i forhold til uddannelsens mål
- praktikstedets faglige, pædagogiske og personlige ressourcer til at løse
vejledningsopgaverne
- hvordan praktikstedet sikrer løbende evaluering og udvikling af praktikuddannelsen
- hvordan praktikstedet sikrer samarbejdet med Social- og Sundhedsskolen om udvikling af uddannelserne.
En god praktikuddannelse er kendetegnet ved, at elevens læring og arbejde med uddannelsens mål er i fokus, et godt læringsmiljø, en kompetent
vejledning, løbende evaluering og udvikling af praktikuddannelsen samt løbende dialog mellem skole og praktiksted.

Elevens læring og arbejde med
uddannelsens mål er i fokus, når:
- praktikuddannelsen tilrettelægges ud fra elevens faglige og personlige forudsætninger og læringsmål, praktikperiodens mål samt praktikstedets opgaver og uddannelsestilbud
- eleven betragtes som værende under uddannelse og udfører arbejdsopgaver i
forbindelse med sit arbejde med at nå uddannelsens mål
- praktikuddannelsen tilrettelægges, så eleven bliver introduceret til stedet og opgaverne, og har mulighed for at erhverve sig de faglige og personlige kompetencer under vejledning samt endelig selvstændigt at udføre arbejdsopgaver
- eleven i samarbejde med vejlederen bruger arbejdsformer, der fremmer egen læring og giver tid og rum til refleksion over observationer og oplevelser
- eleven i praktikuddannelsen tildeles opgaver i relation til målene for praktikken samt elevens aktuelle faglige og personlige forudsætninger og læringsmål
- eleven har mulighed for at opnå erhvervsfaglig kompetence i forhold til mål og opgaver.

Et godt læringsmiljø er:
- et sted, hvor hele personalet positivt er indstillet på at skabe et godt uddannelsessted for eleven
- et sted, hvor hele personalet er bevidst om deres opgave som faglige rollemodeller og deres medansvar for elevens uddannelse
- et sted, hvor der er plads til forskellighed
- et sted, der skaber tid og rum for elevens og vejlederens refleksioner over observationer, erfaringer og deltagelse i den daglige praksis
- et sted, der sikrer god praktikplanlægning og vejledning

Forudsætningen for en kompetent
vejledning er:
- at praktikvejlederen har de faglige, pædagogiske og personlige kvalifikationer og kompetencer til at varetage funktionen
- at praktikvejlederen er ansvarlig for, med udgangspunkt i elevens læringsmål, at afholde ugentlig vejledning med eleven
- at praktikvejlederen anvender logbogen som et lærings- og samarbejdsredskab i forbindelse med styrkelse af elevens læring
- at praktikvejlederen har og tager pædagogisk medansvar for, at eleven får mulighed for at opnå kompetencer i forhold til uddannelsens mål
- at praktikvejlederen tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og tildeler opgaver i forhold til dette
- at praktikvejlederen reflekterer over egen praksis som vejleder samt til stadighed ajourfører og videreudvikler sine pædagogiske kompetencer
- at praktikvejlederen har tid og rum til at varetage opgaverne som praktikvejleder
- at praktikvejledningen tilrettelægges ud fra, at der sikres kontinuitet i vejledningen gennem hele praktikperioden. Eleven skal således vide, hvem
der i tilfælde af sygdom, ferie eller andet fravær er ansvarlig for vejledningen.

Forudsætningen for udvikling af
praktik-uddannelsen er:
- at praktikstedet opstiller kriterier for praktikuddannelsens tilrettelæggelse
- at praktikstedet kontinuerligt udvælger og arbejder med udvalgte udviklingspunkter i forhold til god praktikuddannelse
- at praktikstedet løbende evaluerer stedets tilrettelæggelse af praktikud-dannelsen ud fra
- elevens skriftlige evalueringer
- praktikplanlæggere og –vejlederes evalueringer i forhold til opstillede kriterier
- praktikstedets udviklingspunkter.


Forudsætningen for udvikling af et
godt samarbejde mellem
skoleuddannelsen og
praktikuddannelsen er:
- at der er gensidig respekt mellem skolen og praktikstedet i forhold til forskellen på at lære i de forskellige læringsmiljøer
- at forholdet mellem skoleuddannelse og praktikuddannelse opfattes som to sider af samme sag
- at skolen og praktikstedet hver for sig er ansvarlige for tilrettelæggelsen af uddannelsen, og for at sikre tæt sammenhæng mellem skoleuddannelse og praktikuddannelse
- at skolen og praktikstedet sikrer kontinuitet i samarbejdet omkring den enkelte elev gennem elevens uddannelsesbog, med henblik på at sikre
niveaustigning gennem uddannelsestrinnet og sikre mulighed for elevens gennemførelse af uddannelsestrinnet
- at der er gensidig respekt for overholdelse af indgåede aftaler.

MINIMUMSKRAV TIL PRAKTIKUDDANNNELSENS
TILRETTELÆGGELSE
OG GENNEMFØRELSE
Det er vigtigt, at praktikstedet har afklaret og defineret ansvar, kompetence og opgaver i forhold til organisationens struktur.
Praktikplanlægger, øvrige ledere og praktikvejledere skal kende deres ansvar,
kompetence og opgaver.

Praktikuddannelsens gennemførelse
afhænger af:
- at der i kommuner og regioner er et tilstrækkeligt antal godkendte praktiksteder og et tilstrækkeligt antal kvalificerede praktikvejledere til rådighed, der kan tilbyde eleverne uddannelsestilbud svarende til målene for
praktikperioden og minimumskravene i denne pjece.

Før eleven påbegynder praktikuddannelsen,
skal praktikstedet:
- have gjort sig pædagogiske overvejelser om, hvilke læringsformer, der med fordel kan anvendes i vejledningen og undervisningen
- udarbejde en tjenestetidsplan, der sikrer eleven mulighed for kvalificeret vejledning og undervisning
- overholde elevoverenskomsten
- sikre, at eleven gøres bekendt med relevant information om praktikstedet:
- mødetidspunkt og mødested
- navn på vejleder(e)
- tjenestetidsplan
- andet
- udarbejde et introduktionsforløb for eleven.

Under praktikforløbet skal
praktikstedet:
- sikre, at den enkelte elevs praktikperiode tilrettelægges med udgangspunkt i målene for perioden og med hensyntagen til en niveaustigning i forhold til faserne: introduktion, oplæring og selvstændighed
- sikre, at der ved forventningssamtalen planlægges et uddannelsesforløb, der tager udgangspunkt i den enkelte elevs samlede forudsætninger og forventninger, elevens læringsmål, praktikmålene samt praktikstedets
læringsmuligheder
- sikre, at der ved forventningssamtalen fastlægges tidspunkt for midtvejs- og
slutevaluering. Der skal endvidere planlægges fast ugentlig vejledning, hvor der tages udgangspunkt i den enkelte elevs personlige uddannelsesbog med læringsmål og logbog.

Lederen og praktikplanlæggeren skal:
- have det overordnede ansvar for den praktiske del af uddannelsen
- være ansvarlig for den overordnede planlægning af elevernes uddannelsesforløb i praktikken
- være koordinator i forhold til turnus- og elevfordeling
- sikre, at der er et tilstrækkeligt antal kompetente praktikvejledere og tidsmæssige ressourcer til stede på praktikstedet
- sikre, at vejledningsopgaverne er definerede i funktionsbeskrivelsen, herunder forventninger til praktikvejlederen
- sikre, at praktikvejledernes kvalifikationer til stadighed ajourføres og videreudvikles
- sikre rammer for erfaringsudveksling praktikvejledere imellem
- sikre praktikvejledere og ledere relevant information om forhold vedrørende uddannelsen
- medvirke til og sikre rammer for kontinuerlig videreudvikling af praktikuddannelsen
- deltage i et kontinuerligt samarbejde med Social- og Sundhedsskolen med henblik på at sikre sammenhæng og helhed for den enkelte elev i uddannelsen.

Praktikvejlederen skal:
- være en fagligt kompetent person, der er fortrolig med arbejdet, og som minimum har uddannelse svarende til den, eleven er i gang med
- have gennemgået vejlederkursus
- holde sig orienteret om pågældende uddannelses mål og indhold via de elektroniske medier
- arbejde bevidst med egen pædagogisk, faglig og personlig udvikling
- arbejde med en anerkendende tilgang
- kunne begrunde egen pædagogisk praksis
- arbejde bevidst med brug af logbog som elevens lærings- og udviklings-redskab og med evaluering af elevernes personlige kompetencer
- understøtte elevens arbejde med selvevaluering
- sikre eleven en grundig og relevant introduktion
- planlægge og deltage i forventningssamtalen, midtvejs- og slutevalueringen
- samarbejde med eleven ud fra dennes forventninger, forudsætninger samt faglige og personlige læringsmål i tilrettelæggelsen af det konkrete uddannelsesforløb
- støtte læring ved at udfordre elevens refleksion
- vejlede og støtte eleven i forbindelse med undervisningsopgaver i praktikken
- kende elevens standpunkt i forhold til målopfyldelse, under hele uddannelses-forløbet
- afholde ugentlige vejledninger med eleven samt gennemføre vurdering og konstruktiv feedback igennem hele uddannelsesforløbet
- anvende elevens personlige uddannelsesbog og logbog som samarbejdsredskab
- samarbejde med den stedlige praktikansvarlige og det øvrige personale om elevens uddannelse
- vejlede og støtte i situationer, hvor der opstår specifikke uddannelsesmæssige eller personlige problemer
- synliggøre problemer og medvirke til deres løsning
- medvirke til et positivt, trygt og udviklende læringsmiljø
- sikre, at standpunktsbedømmelsen udformes i forhold til uddannelsens mål.

MINIMUMSKRAV TIL ELEVEN
Før praktikstart skal eleven:
- have læst materiale fra praktikstedet
- have ajourført sin personlige uddannelsesbog, herunder logbog
- skriftligt have udarbejdet forudsætninger, forventninger og læringsmål som forberedelse til forventningssamtalen
- have arbejdet med selvevaluering.

Under praktikuddannelsen skal
eleven:
- anvende den personlige uddannelsesbog som udviklings- og samarbejds-redskab
- anvende logbog til at fastholde indtryk og refleksioner som udgangspunkt for den ugentlige vejledning
- forberede sig skriftligt til evalueringssamtalerne, såvel midtvejs- som slutevaluering
- nedskrive aftaler og konklusioner i forbindelse med vejledning
- udvise medansvar for indfrielse af forventninger opnåelse af målene for praktikperioden
- være opsøgende i forhold til tilegnelse af ny viden, herunder at tage initiativ til at søge vejledning
- deltage i vurdering af egnede metoder og redskaber til egen læring i praktikuddannelsen
- arbejde med selvevaluering
- deltage positivt i praksisfællesskabet med henblik på at opnå og udvikle gensidig respekt, ansvar og hensyn i forhold til arbejdsstedets opgaveløsning
- arbejde med en anerkendende tilgang
- forstå sin rolle som professionel i samarbejdet med brugeren
- forholde sig reflekterende til egne og andres handlinger
- udvise ansvarlighed i forhold til de økonomiske ressourcer
- aflevere en skriftlig evaluering af sin praktikuddannelse til praktikstedet
- videregive standpunktsbedømmelsen/slutevalueringen til skolen.


MINIMUMSKRAV TIL SKOLEN
Social- og Sundhedsskolen har det overordnede ansvar for skoleuddannelsen og skal sammen med praktikstederne sikre den tætte sammenhæng mellem skoleuddannelsen og praktikuddannelsen.
Skolen tager initiativ til, at samarbejdet etableres og vedligeholdes.

Skolen skal sikre, at:
- eleven arbejder med at udvikle medansvarlighed for egen læring i skole- og
praktikuddannelsen
- eleven har erfaring med at arbejde med logbog gennem kontinuerlig brug af logbog i undervisningen
- eleven har erfaring med at arbejde med selvevaluering gennem kontinuerlig anvendelse af selvevaluering gennem hele skoleuddannelsen
- eleven har kendskab til læringsmetoder i praktikken
- eleven har erfaring med metoder for evaluering af skole- og praktikforløb
- der foregår gensidig information mellem skole og praktiksteder om forhold vedrørende uddannelserne
- der er et konstruktivt samarbejde med praktikstederne med henblik på udveksling af ideer og erfaringer og en samlet udvikling af
uddannelserne
- skoleuddannelsen til stadighed ajourføres og følger lovgivningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar