Hændelse
/ situation:
|
Hvordan
tolkede jeg situationen?
|
Hvordan
agerede / reagerede jeg?
|
Analyse
af situationen, min tolkning og måde at agere på
|
Hvad
kunne jeg have gjort anderledes?
|
Ex: Mille rykker Pia i håret, så hun
skriger i vilden sky
|
Mille har en dårlig dag. Lige før
denne situation har hun skubbet til Lise, der faldt og slog hovedet
|
Jeg gik hen til Mille og trak hende
til side. Jeg fortalte hende, at nu skulle hun stoppe med at genere de andre
børn. De skulle også have lov at være der
|
Min reaktion bygger på en tidligere
hændelse, som ikke nødvendigvis har noget med denne at gøre. Mille har ”ingen
stemme” i det her. Det er mig, der benytter definitionsmagten til at sige, at
hun opfører sig forkert
|
Jeg kunne have lyttet til begge parter
i konflikten og ladet være med at kæde de to situationer sammen. Jeg kunne
ved at have udredt situationen ”ført børnene sammen”, så de kunne genoptage
legen
|
tirsdag den 10. februar 2015
Notatark til praktikken
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar